what was I thinking? (sometimes you don't have to buy the shoes)

Hello, good morning to you all, today I am coming with the story about how I make myself some rules, them I break them and then I realize breaking them was really stupid. I am talking of course about how I bought these booties at Zara.
My quality requirements have gone up in the past years- I don't usually buy anything just because it's cheap, I look at the materials, the finishes and all the details. But occasionally (happens about twice a year) I buy something that doesn't fit those fields and then I am super surprised it does not have the quality I expected. What a surprise indeed.
In this case, half of the sole lost its color and became beige which did not look good at all (fortunately I had no problem returning them). But I was left with the feeling like it all happened because I didn't keep up with my standards.
Also, why does quality vary so much within one store? I am talking about all of those big brands, where you have to know Zara is great for leather jackets and silk shirts but not shoes (duh- but I have to remember this next time!!), H&M has great leather shoes but lousy basic t-shirts, Bimba y Lola has good bags but not-so brilliant pret-à-porter, etc, etc. Who will tell you all of these things? Nor magazines, nor bloggers seem to care about guiding you to exactly what you need, with the quality you want. Why can't it be just all good (or all bad)? And why do we always think it is going to be different this time? It makes me confused and makes me make mistakes. When it happens I am like „Okay Adela, now you know how this brand makes this and you won't buy it again“ and two months later I think „Past me was pretentious, let's buy these shoes on sale!“ Am I not demanding with myself enough?

I probably need a list of things I can an cannot buy from particular brands- nobody can be good at everything. Maybe unless it' a luxury brand. How do you do it? Do you have specific garments from certain brands you always go for and other you want even look at? Share it with me in the comments!



Krásné dobré ráno všem. Dnes přicházím s příběhem o tom, jak si vytvořím pravidla, poruším je a pak se divím, jaká byla blbost je porušovat. Mluvím teď samozřejmě o těchto kotníčkových botách ze Zary.
Moje požadavky na kvalitu za posledních pár let strmě stouply- normálně si nekupuji nic jen proto, že je to levné, koukám na materiály, zpracování, detaily. Nicméně čas od času si koupím něco, co tomu tak úplně neodpovídá, a pak se divím, že se to rozpadá, žmolkuje nebo krabatí. Překvapivě.
V tomto případě se z půlky podrážky úplně ošoupala barva, což nevypadalo vůbec dobře (naštěstí se mi je podařilo vyreklamovat). Ale v hlavě mi zůstal pocit, že jsem se od začátku měla držet svých zásad.
Mimochodem, proč je kvalita tak rozdílná uvnitř jednoho jediného obchodu? U všech velkých značek musíte vědět, na co jsou dobré: Zara má pěkné kožené bundy a hedvádbné halenky, ale boty nestojí za nic (což už jsem ale věděla- takže už nikdy víc!!), H&M má skvělou kolekci Trend a kožené boty, ale na základní trička tam ani nekoukám, Bimba y Lola mají dobré kabelky, ale oblečení pokulhává, atd, atd. Proč všechno nemůže být jen dobré (nebo jen spatné)? A proč si vždy myslím, že tentokrát to bude jiné? Mate mě to a pak dělá takovéto impulzivní nákupy. Pak si vždycky říkám "Adélo, víš jak to je, tak už si svetr u téhle značky nekoupíš." A o dva měsíce později si říkám "Minulé já bylo snobské, kup si ty boty ve slevě!" No a takhle to dopadá.

Jsem sama se sebou málo náročná? Asi bych si měla udělat jasno v tom, co je od které značky vhodné si kupovat. Protože až na luxusní značky to asi nikde nebude úplně stoprocentní.
Jak to máte vy? Které kousky u jakých značek jsou vaší stálicí a na které by jste nesáhli ani klackem?


23 comments:

  1. Hezký článek :) Nechceš napsat další o tom, co podle tebe je dobré kvality ve kterém obchodě? Něco ve stylu té věty: "Zara má pěkné kožené bundy a hedvádbné halenky, ale boty nestojí za nic (což už jsem ale věděla- takže už nikdy víc!!), H&M má skvělou kolekci Trend a kožené boty, ale na základní trička tam ani nekoukám, Bimba y Lola mají dobré kabelky, ale oblečení pokulhává, atd, atd."
    Myslím, že spoustě lidí by se takový článek líbil :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Přemýšlela jsem nad tím, ale říkala jsem di, jestli by to nebylo příliš zobecňující... No, uvidíme :)

      Delete
    2. tiež by som privítala takýto článok :)

      Delete
  2. problém, co popisuješ v článku, je sice dost nepříjemný, ale na druhou stranu celkem snadno řešitelný. osobně mě víc rozhodí, když kvalita kolísá. hodně mě v tomhle naštval topshop – když jsem si tam koupila džíny někdy před pěti lety, měly výdrž obdobnou jako levisky, jen za poloviční cenu (a navíc mi lépe seděly). začala jsem kalhoty nakupovat zásadně tam a najednou předloni zjistila, že se mi ty náramně slavné leigh prodřely mezi stehny za necelého půl roku.
    a totální zklamání mi připravil gap. v římě jsem nadšeně utíkala koupit kalhoty, že když je topshop hrůza, nechám se ráda zachránit. vybledly z černé do not-cool-looking šedivé asi za tři praní. paráda.
    tak nevím, jestli už nikdo neumí udělat slušný kalhoty, nebo jestli mám prostě jen smůlu. dle nadšeného vychvalování topshop kalhot bloggerkami soudím, že spíš to druhé.

    (a jen mimochodem, v posledním roce jsem si hodně oblíbila french connection a nikdy nebyla zklamaná. zkouška ohněm (kalhoty a boty) ale zatím neproběhla..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. s tím topshopem souhlasím, bohužel leigh mi sedí úplně perfektně a tak si je budu kupovat i dál- pokud někde nenajdu lepší model. Ty z minulého jara už jsou ale na vyhození, ale sehnat perfektně padnoucí džíny je těžké...

      Delete
  3. Já nikdy problém s botami ze Zary neměla, ale teď se mi rozlepila podrážka (ZROVNA VE SNĚHU) u kozaček, v Sarajevu, naštěstí to tam zalepili za pár korun, ale tak... Pch.

    ReplyDelete
  4. V Zare nakupujem zasadne ale zasadne v zlavach a i vtedy sa mi tam zdaju veci pridrahe, vzhladom na kvalitu. Avsak..dizajnovo sa mi Zara paci hodne, takze som ochotna niekedy prizmurit oko..
    Inak tiez mam velmi rada HM Trend, ale napr do oddelenia Divided ani nevkrocim, pricom tak pred 5r som tam bola pecena varena ..
    V botach som velmi narocna na pohodlie..v odevnych retazcoch po nich ani nekoukam. Nosim hlavne Vagabond, Ecco, Dr.Martens..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Třeba Vagabond mi ve Španělsku hodně chybí- dřív jsem u nich nakupovala strašně často, teď čím dál míň. Nevím jestli je to tím, že tu nejsou, nebo protože dělají míň věcí pro mě...

      Delete
  5. Nemám takovou zkušenost..spíš je to model od modelu.. Mám ze Zary nějaká trika, a zatímco jedna se mnou vymetla za poslední 4 roky každou druhou party, tak jiné jsem po třech vypráních mohl použít tak akorát na vytírání.
    To samé bundy, dva roky mám parku a je pořád skvělá, ale látkový křivák se začal párat po třetím nošení..naštěstí Zara jako jeden z mála obchodů nedělá při reklamacích okolky a vrací většinou hned peníze..
    Řada Trend od H&M je sice fajn, ale tím, že (alespoň v pánském) je dostupná jen v Praze v Myslbeku, to z ní dělá tak trochu velmi omezené zboží..
    Michael
    www.ontheleaf.net

    ReplyDelete
    Replies
    1. já myslela, že už i u nás se dá nakupovat z H&M po internetu?

      Delete
  6. Já mám to štěstí (nebo dobré oko?), že jsem nikdy nic reklamovat nemusela. U těch opravdu levných věcí to nemá cenu, protože stejně počítám, že se mnou nebudou desítky let, u těch drahých se mi zase investice vždycky vyplatila. Párkrát jsem se nechala zlákat na boty ze Zary, ale po tom, co jsem porovnala fotky na netu versus realita, nebo se je dokonce odhodlala vyzkoušet, jsem přišla na to, že i kdyby byly sebehezčí, nosit bych je (pro jejich nekvalitu a nepohodlí) stejně nedokázala. Občas se sice ještě "potrápím" projížděním nabídky, ale ve většině případů najdu podobné a líbivé typy bot jinde, a nutno říct, že v mnohem lepší kvalitě.

    http://pradelna.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  7. Zara proste neni topankovy obchod, kvalita tam nikdy nebola a nebude. Ich boty su tvrde, s nevytvarovanou stielkou, maju pouzite nie uplne dobre materialy. Tam mi staci boty vyskusat a nevladzem v nich chodit ani po predajni. Obuv kupujem u znaciek, ktore maju prioritne v popredi vyrobu topanok. Takisto mi ani nenapadne kupovat sampon od dajme tomu od Nivea, ked Nivea bola vzdy kremova znacka. Proste ho nevyrobi tak kvalitne ako ine vlasove znacky. atd atd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak! nikdy som nechápala tú potrebu kupovať si topánky v obchode, ktorý sa na to nešpecializuje :)

      Delete
    2. Já si zase nemyslím, že by značka původně specializovaná na jeden typ produktu nemohla kvalitně vyrobit i jiný produkt: to by pak dneska nikdo nejezdil v Lamborghini mimo pole (značka traktorů), nikdo by neměl iPhone a neexistovala by polovina značek kosmetiky. Třeba boty z Massima jsou moc pěkně udělané- byť je to v podstatě stejná společnost jako Zara, zato boty od Bati se mi po měsíci rozpadly. Ale chápu, že boty jsou boty a někdo holt potřebuje mít tu jistotu je mít z botového obchodu :)

      Delete
    3. tak já mam zrovna jedny na podpatku, jsou vyvážený i tvarovaný, maj i tu měkkou vycpanou špičku...takže spokojenost...ale mam ze zary tak dvoje boty, takže posuzovat paušálně kvalitu nebudu

      Delete
  8. čo sa týka topánok od zary, buď išla kvalita za posledný rok prudko dole, alebo som mala šťastie. asi pred rokom som si v zare kúpila tenisky ( zlacnené z 50 eur na 15 - to tam naozaj niekto kupuje za plnú cenu ? ) a napriek intenzívnemu (t.j.každodennému) noseniu nejavia známky opotrebovania. tiež odtiaľ mám sandále na opätku ( za 10 eur = žijem pre výpredaje) a aj keď som ich mala len párkrát zatiaľ sa držia statočne :)

    ReplyDelete
  9. Ja jsem hrozne narocna na materialy, tim se mi vsak dost zuzuje vyber a take kvuli vyssi cene hedvabi, kasmiru atd si jiste veci nekoupim kazdy tyden. Asi proto take nez si neco koupim tak dost premyslim, zkoumam, pac ta vec neni zrovna levna. Ale treba zrovna hedvabne kosile ze Zary me desne zklamaly, a to je peru rucne a docela hruza. A s botama to je celkove bida, v posledni dobe docela nakupuji boty u Bati a zatim stale drzi...ale dost casto barvi.

    ReplyDelete
  10. Mam dvoje nizke kozene kozacky Zara, kupovala jsem tak pred tremi lety a jsou stale super, od te doby ale nic... Ja bych zase chtela vedet, kde si mam koupit kvalitni bile ne uplne pruhledne tricko. Bavlna nebo viskoza, je to fuk, ale at drzi svy na svych mistech a nejsou na nem po jednom vyprani zmolky. Jako uz fakt nevim! Pomoc! :))

    ReplyDelete
  11. Já boty ze Zary miluji - ale jen na koukání! Prostě skvěle vypadají, ale nedá se v nich vůbec chodit! Jak někdo již zmínil, tlačí mě už při procházení po prodejně!
    A souhlas s tím, že každá značka má nejlepší to, s čím začínala - ševče, drž se svého kopyta! Cokoliv pro "rozšíření portfolia" stojí za prd. Včetně mobilů od Applu!

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Super článek, jako vždy ;) musím říct, že mi většinou basic trika z H&M také nesedí, ale nedávno jsem tam koupila ve slevě jedno s véčkovým výstřihem v šedém melíru a záhy se stalo mým nejoblíbenějším basic trikem. Jinak nijak moc nemusím Pull & Bear. Koupila jsem si tam dvě věci (skort a pulovr), u kterých jsem následně po příjezdu z Brna domů do Jihlavy zjistila, že mají dírku. Obojí jsem si koupila v době, kdy jsem věděla, že se prostě do Brna do toho měsíce nevrátím, takže to nevyreklamuji. Naštěstí jsem si obojí byla schopná zašít a upravit. No a přítel si tam koupil před měsícem ve slevě zimní bundu a doma když jsme odstřihovali cedulku, jsme si všimli, že je u kapsy natržená :/

    ReplyDelete
  14. Jo, taky to tak mám. Po pár zkušenostech si už nikdy nekoupím basic tričko v H&M. Taky velice váhám nad botami u Bati, kde jsem měla pár nepěkných zkušeností. Ale občas se risk vyplatí. Před 3 roky jsem si v Marks&Spencer, který třeba na oblečení považuju za celkem kvalitní, koupila po zimě v posledních slevách kotníčkové boty z broušené kůže za 400 (původně za 2tisíce). Moc velká očekávání jsem neměla, ale pořád drží (jen každý rok nechám vyměnit podpatky, protože je nosím skoro každý den). Proto když jsem tam teď viděla stejný typ v černé barvě opět ve slevách za 1000Kč, neváhala jsem. Navíc mi tam vyhovují půlené velikosti, které jsem jinde v ČR neviděla (mám 39a1/2).

    ReplyDelete