how to build a wardrobe that is worth your money: the ICPW concept


I already told you that I was thinking about new ways to update my wadrdrobe. And I think I have finally found a solution. I have never been that kind of girl that buys a dress and finds it six months later hanging in the closet with the price tag still on. This has never happened to me. But cleaning up and organizing my closet the other day I realized that there are some pieces I wore very little, one, two or three times maybe and I asked myself: was it really worth it to buy them? Although it is hard to admit, I know I get influenced a lot by what I see around me and being a blogger is not very helpful, since you see new posts with new things every day and the "omg-I-have-to-have-this-thing" feeling suddently settles in your brain. I do not believe it is possible not to be influenced, only there is a limit where the inspiration becomes an obsession. But how can I make a difference between what I want and what I need? Is it still possible to create a wardrobe that would be respond to my personal style, be up to date and an investment at the same time?
The answer seems to be very clear: when buying new things always keep in mind the cost per wear. If you have never heard of it the cost per wear (CPW) is a method of calculating the "real" price of an item- a top for 20€ that you wear three times would be worth 6.66€, a winter coat for 150€ worn 200 times would be worth 0.75€. I have the feeling all of us have something bought only because "it was quite pretty and on 70% sale". What I did not find untill today (not that I was really looking for it) is how you calculate the ideal CPW. Since I am a little mathematic & exact science freak and I like to calculate anything that's possible (once I have calculated how much weight you lose daily only by breathing- I got 10kg as the result, but believe me, the upcomming formula is quite reliable), I have created the ICPW (Ideal Cost Per Wear) formula myself (I feel like and Einstein of fashion). It goes like this: 


For example if you have 80€ a month to spend on clothes, you divide it by 30 (days in a month) and you divide by the number of clothes you usually wear (for example six: outwear, sweater, top, bottom, shoes & bag). The result you get is aproximately 45 cents.  Now look into your closet and count how many pieces do fit into the ICPW. In my case, most of them are what you would call the basics and those that are the further from this value are unwearable (but still amazing) shoes and most of the dresses.
So my resolution is clear: always stick to the potential cost per wear of an item when I go shopping. Less impulsive buys and more thinking about whether the item in question is worth it or not. I know it is impossible to always follow this rule and sometimes I will consciously break it, but I hope at the end it will be an acquisition to my closet.

Už jsem tu zmiňovala, že přemýšlím nad tím, že bych měla více uvažovat nad tím, jakým způsobem doplňuji svůj šatník.A myslím, že jsem narazila na řešení. Nikdy jsem nebyla ten typ člověka, co si koupí šaty a o šest měsíců později je najde viset ve skříni ještě s visačkou, vždycky jsem si na sebe danou věc oblékla alespoň jednou, dvakrát nebo třikrát. Při uklízení mého šatníku jsem si všimla, že takových věcí je poměrně dost, rozhodně tedy víc, než bych si přála. Opravdu stálo za to si je kupovat? I když není zrovna nejlehčí si to připustit, vím, že jsem  hodně ovlivněná tím, co vidím okolo sebe a být blogerkou a sledovat několik desítek blogů tomu moc nepomáhá, jelikož neustále vidím nové a nové věci a dostávám takové ten "ó-můj-bože-tohle-musím-mít" pocit. Nevěřím tomu, že by někdo dokázal uniknout vlivu okolí, ale určitě existuje rozdíl mezi inspirací a posedlostí. Jak je tedy možné rozlišit to, co chci od toho, co opravdu potřebuji? Je možné mít šatník, který odpovídá mému osobnímu stylu, je moderní a zároveň se dá pokládat za investici?
Odpověď není tak těžká, jak by se mohlo zdát: při kupování nových věcí je vždy dobré mít na paměti Cenu Za Nošení (zkráceně CPW- anglicky Cost Per Wear). Pokud jste o tomto konceptu ještě nikdy neslyšeli, jde o metodu zjištění, kolik daný kus oblečení "skutečně" stál- jednoduše se vydělí cená počtem nošení. Halenka za 500 kč nošená třikrát má tedy hodnotu 166kč a kabát za 4 000 kč nošený dvěstěkrát má hodnotu 20 kč. Mám takový dojem, že není nikdo, kdo by si nekoupil něco co bylo "docela hezké a zlevněné o sedmdesát procent" a pak si to na sebe vzal jednou. Co jsem ovšem dodnes nenašla, je jak vypočítat ideální CPW čili ICPW (ne že bych to nějak přílišně vyhledávala). A jelikož jsem matematický magor a mám ráda, když jde naprosto všechno přesně a jednoduše vypočítat (jednou jsem takhle počítala, kolik člověk za den zhubne pouze dýcháním a vyšlo mi 10 kilo- ale ujišťuju vás, že následující výpočet je platný), vydedukovala jsem ICPW rovnici sama (teď se cítím trochu jako Einstein módního světa) a je to následující:

Například pokud máte 2 000 kč měsíčně na oblečení, vydělíte je 30 (počet dní v měsíci) a následně vydělíte počtem oblečení, co máte normálně na sobě (já použila číslo 6: kabát, svetr, tričko, spodek, boty a kabelka), vyjde vám ideální cena za nošení asi 17 kč. A teď se koukněte do skříně a schválně, kolik věcí vašemu potenciálnímu ICPW opravdu koresponduje. V mém případě jsou to kousky, které by se daly pokládat za základy šatníku a nejdále od této hodnoty jsou pak zabijácké (i když přesto krásné) boty a pak taky většina šatů.
Moje předsevzetí je jasné: co nejvíce se držet Ideální Ceny Za Nošení, když půjdu nakupovat. Méně impulzivních koupí a více otázek na téma zda-li mi ta daná věc za to stojí či ne. Samozřejmě že občas si koupím nějakou s tímto konceptem naprosto neslučitelnou blbost, ale věřím tomu, že ve finále to bude pro můj šatník jen a jen přínosem.

54 comments:

  1. to se mi líbí! taky poslední dobou více přemýšlím nad nákupy a dokonce někdy chodím do obchodů i s přesně vypracovaným "nákupním plánem". zjistila jsem, že si pak koupím mnohem méně věcí, za to je pak ale zbožňuju ;)

    ReplyDelete
  2. k tý základní rovnici jsem tak nějak došla před časem sama....ale nenapadlo by mě, že někde na netu opravdu existuje:D

    pragueneedsmorestyle

    ReplyDelete
  3. Adél tak tohle je naprosto dokonalej článek! Jdu si to tu hezky všechno přepočítat!

    ReplyDelete
  4. Ja tiež vždy rozmýšľam nad Cost per wear, pred tým než si niečo kúpim, praktizujem to už roky a vďaka tomu už nemám preplnené skrine ale kopu ľahko kombinovateľných a často nosených vecí. Skvelý článok, hádam si z toho niekto, kto túto logickú vec nevedel, k srdcu :)

    GIVEAWAY whatluciadid.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. tak toto je super,
    ja som na matematiku blbec, v podstate na všetko odkiaľ idú čísla, nehovoriac rovnice.
    ale určite je na tom niečo pravdy, lebo keď si niečo kúpim napr. kabát ktorý stojí 100eciek a potom ho hodia na 50, mi mamina povie: ale vieš koľko si ho už vynosila, takže do vtedy kedy zlacnel som ho mala na sebe x krát a má hodnotu ešte menšiu.
    a pekné sačko.

    ReplyDelete
  6. Já teda žádný matematik nejsem, takže tohle by mi zabralo v obchodě hroznýho času. :D Vytvářím si zas tzv. needlist, kde jsou věci, které vážně potřebuju. Po vstupu do obchodu vím, že si nemůžu koupit nic jiného a dodržím to. Horší je, když zapomenu seznam doma.. :D

    ReplyDelete
  7. Pracujem v Topshope v UK a tiez nam tam casto tlcu do hlavy, ako spominala Lucia, COST PER WEAR. :)

    ReplyDelete
  8. Dík za zajímavej podnět - zkusím namátkově prověřit některé kontroverznější kousky ve svém šatníku. Jinak to na mě asi moc neuplatňuje, protože valnou většinu kousků ze svého šatníku mám ze sekáče za pakatel.))

    ReplyDelete
  9. Haha, nad tímhle tématem jsem zrovna taky přemýšlela, brala jsem to spíš tak, že kdybych se vybodla na to neuvěřitelný množství lacinejch hadrů, který jsem na sobě měla tak třikrát, všechny je vyházela a koupila si pár opravdu kvalitních věcí, tak by to bylo rozhodně lepší. Protože ve finále jsou jenom to, co jsou - nekvalitní, skoro nenošený hadry.

    A s těmi blogy je to taky pravda, je to něco jako mediální masáž, jeden se musí hodně držet, aby nepodlehl a tu úúúžasnou věc, kterou tam vidí, nešel hned shánět.

    ReplyDelete
  10. haha,vražedná matematika!:D))
    boty jsou krasny!

    ReplyDelete
  11. skvělý nápad :) ale už to vidím jak si to řeknu jednou tu věc tam vrátím pak ji zvednu a řeknu si: ale dyť za 17Kč (např.) nikdy nic tak pěkného nekoupím tak je jedno že to stojí 200 (v tom lepším případě)!

    ReplyDelete
  12. něco na tom vážně je! Proč neinvestovat do dražší věci, kterou budu ráda nosit a cítit se v ní dobře namísto toho, abych si koupila věc, ze které se budu radovat následující hodinu a pak ji odložím na dno skříně a vytáhnu jí jednou. Tak mě napadá, tu košili, co jsem si kupovala minulý týden za 300Kč už nechci. :-D Skvělý článek, donutil mě zamyslet se nad tim všim.

    ReplyDelete
  13. skvělý článek, snažím se nad tím přemýšlet, ale třeba slavnostnější šaty mít musím, často je nenosím .. ale to jsou spíš takové vyjímky

    ReplyDelete
    Replies
    1. To jsou výjimky samozřejmě, je to myšleno spíš na každodenní oblečení :)

      Delete
  14. tak to je fakt dobrý, článek mě fakt zaujal. Ale na počítání jsem hrozně líná, takže už se vidím zase v obchoďáku jak lítam jako splašená a kupuju vše jenom proto, aby mě nebolela hlava z toho, že nic nemám:D

    ReplyDelete
  15. stále trpím představou že nemám nic na sebe a zároven nemám peníze kupovat si oblečení. :D tudíž moje cpw je asi hodně málo vzhledem k tomu že všechno nosím tak milionkrát :D

    ReplyDelete
  16. Neco na tom asi bude...ale vzhledem k tomu, ze nektere veci nosim opravdu malo a porad mam potreba dokupovat dalsi, snad to se mnou nebude tak hrozne...

    P.S. A uprimne doufam, ze se nikdy nedostanu do stadia, kdy to budu opravdu kazdeho nakupu pocitat..nekdy totiz clovek narazi na veci, ktere proste stoji za to si koupit :)

    www.ivetsperspective.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. no nic, jdu napsat program do mobilu, který tohle bude počítat sám, zbohatnu na tom a nebudu tenhle vzorec sama potřebovat :-D

    ReplyDelete
  18. v poslední době nad tímhle taky hodně přemýšlím a tohle je perfektní bod nakupovacího programu, díky!

    ReplyDelete
  19. Tak toto je ovšem masakrální, skoro až revoluční článek v českých blogových vodách.

    Musím se přiznat, že jsem si něco na sebe koupila po 3 měsících, a to ještě proto, že jsem "musela" - dostala jsem nějaké drobné k narozeninám. Do té doby jsem žila z toho, co mám, taková méně přísná varianta "30 Days". A zjistila jsem, že mám dost oblečení, plnou skříň. Prostě jsem jen točila, co bylo, a šlo to. Nakonec jsem zjistila, že můj šatník obsahuje víc věcí s cedulkou "Můj styl" a těch věcí, kdy mám velké oči a myslím si, že mi to bude slyšet, když jsem to viděla na někomu jiném, jsem se zbavila. Už nikdy si nebudu hrát na paní Styl, prostě budu nosit to, v čem je mi dobře.

    Možná by se úklidy skříní neměly dělat jen sezónně :-)

    ReplyDelete
  20. Děkuji. Právě jsi mě asi zachránila před osobním krachem. ;) Určitě se podle této rovnice začínám řídit.

    ReplyDelete
  21. super post a hlavně ta rovnice! určitě ju použiju na některé kousky :)

    Mandarina.

    http://bananaandmandarina.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. haaa, skvelý článok !
    hneď zajtra sa postavím pred skriňu a celú si ju prejdem. :)

    ReplyDelete
  23. Pekne definovane,bohuzel mam pocit, ze nakupuji neustale a kdyz uz chci neco vyradit, vse se mi najednou hodi...
    katefashionstyle.blogspot.com

    ReplyDelete
  24. idea pekna, ale konstruktivna kritika - tvoja rovnica nezapocitala dost podstatny rozdiel, ked clovek nosi celych 30 dni rovnake kusy oblecenia, alebo ak ma kazdy den nieco ine. prehnane, nikto predsa nenosi cely mesiac to iste, ale tiez pochybujem ze je vela takych co si aspon raz za mesiac neoblecu nejaky kusok viackrat, vsetci mame svojich oblubencov :) v kazdom pripade, ale velky palec hore, zato ze sa najde aspon niekto kto sa vie obliekat a vie aj pouzivat mozog a nehanbi sa zato, super! z.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ta rovnice ti vypočítá časově neomezený výsledek, tzn že když by sis na sebe měla vzít třicetkrát tu samou věc, aby ti to vyšlo správně, nemusí to nutně znamenat třicet dní v kuse, ale třicet dní rozdělených do neomezeného časového úseku

      Delete
  25. super clanek :) diky sekacum se s nekterymi vecmi dostavam na CPW = 1kc :) a mozna uz i min :) ale ne ze bych v satniku nemela spoustu kravin, kde je ta castka uplne oskliva haha. no aspon mam nad cim premyslet, kdyz zas uvidim ty cervene cedulky SALE. btw na zakladce jsem ze srandy pocitala kolik ma rok sekund. prechodny i neprechodny :))

    ReplyDelete
  26. Pobavila jsem se :-D Super článek!

    ReplyDelete
  27. jsem rebel....stejně si zase koupím další šaty do sbírky, které obleču jen příležitostně

    ReplyDelete
  28. dobrej článek :) počítat to radši nebudu, nebo padnu do mdlob.

    ReplyDelete
  29. mám pocit, že za tohle by tě vlastníci ruzných obchodů s oblečením lynčovali :D kdyby lidi mysleli když nakupují (často se tohle "nenošení" týká i nedojídání jídla a tak) musel by se nastavený systém předělat... ale mně se článek líbí, jen počítat nic nebudu, raději nechci vědět tuhle pravdu, věci o kterých vím že je neunosím pravidelně házím do charitativních kontejnerů a pak se měsíc obchodům vyhýbám, že tohle zacházení s penězi už nesmím dopustit.. ale pak myslet zase přestanu

    ReplyDelete
  30. Milá Einsteinko,
    děkuji za tento skvělý článek. BUdu se tím snažit řídit, ale je zřejmé, že mi to vždy nevyjde...

    SOUTĚŽ!

    ReplyDelete
  31. super clanok:), mne v poslednej dobe pomohlo, ked som si nejaku vec nechala prejst hlavou a v konecnom dosledku som zistila, ze ju zas tak nutne k zivotu nepotrebujem, iny pripad nastal, ked som zistila, ze ju potrebujem a potom som ju zhanala, holt, ked si dava clovek nacas riskuje, ze uz ju v obchode nenajde..

    www.mysweetstrawberries.blogspot.com

    ReplyDelete
  32. pěkný článek :-), a že by deformace ze školy?

    ReplyDelete
  33. Vtipné, prosté, jednoduché! Super!

    ReplyDelete
  34. Tak to je fajn, když máš na oblečení měsíčně přes 3.000 Kč. Se svým rozpočtem mi vychází nicotně malá čísla. Ale je pravda, že mi do nich (kromě pár usedlejších šatů a lodiček pořízených pro období zkoužkového či rodinných oslav) vše zapadá. Jako některé ostatní komentující pořizuji oblečení hlavně z druhé ruky. A ten zbytek tvoří věci, co se líbili snoubenci a chtěl mi je koupit. Tak proč mu neudělat radost, že? :-D
    Adiv

    ReplyDelete
  35. Tak tohle je opravdu velmi dobrý nápad :D ! Asi si taky alespoň pár kousků pro zajímavost propočítám :) .

    ReplyDelete
  36. Skvelý článok!

    Našťastie v mojom prípade sú najdrahšími položkami zrovna kabát, topánky, a podobne často nosené základné kúsky. Sú však doplnené neskutočným množstvom vecí z druhej ruky, ktoré až také základné nie sú a vzhľadom k tomu, ako často ich nosím, je aj to 0,5-1€ za takúto vecičku veľa =D

    latenightkitty.blogspot.com

    ReplyDelete
  37. You need to manage to change the fat on the superior set quite
    rapidly.

    my web-site please click the up coming post

    ReplyDelete
  38. Sometimes it's much better to own brief routines which are extreme in its place of lengthy exercises that are not fairly as intense.

    Here is my webpage; just click the following webpage

    ReplyDelete
  39. Another example might be two arm dumbbell presses followed by dumbbell lateral raises.


    my web-site ... adjustable dumbbell set

    ReplyDelete
  40. You do not really have to obtain the original size and
    or color of the kettlebell.

    Stop by my web-site mouse click the next document

    ReplyDelete
  41. It is possible to complete one hundred diverse physical exercises and
    almost 400 versions.

    Review my page :: just click the up coming post

    ReplyDelete
  42. Nevertheless, problems these types of as they're incredibly scarce as made use of dumbbells sold on the net or in any other case typically have all their unique areas intact.

    my site :: cheap bowflex selecttech 552 dumbbells

    ReplyDelete
  43. I believe people are remarkable and able of pretty
    much whatever.

    my web blog :: http://www.getfitnstrong.com

    ReplyDelete
  44. Other than an accessoire, a number of decades back again,
    the place most of the Bowflex methods were being
    recalled - there have already been only a few challenges with they may be fitness
    tools.

    Also visit my web page; vinyl coated dumbbells

    ReplyDelete
  45. But none of it is going to be actually that productive.


    My blog - SITEMAP

    ReplyDelete
  46. Therefore if you believe it is too cold, it almost certainly is.



    Stop by my blog post - bowflex selecttech 552 dumbbells sale

    ReplyDelete
  47. Bowflex makes this process easier by presenting a variety of
    weights that could be modified to suit any excess weight need or make.


    Also visit my web-site :: dumbbells for sale

    ReplyDelete